mandag den 6. august 2012

Bolt: Endnu ikke en legende

Usain Bolt er endnu ingen legende. Det mener i hvert fald Usain Bolt selv efter søndagens OL-sejr i 100 meter-løbet på det olympiske stadion i London. 

- Det var første skridt for mig. Hvis jeg også forsvarer min OL-titel på 200 meter, så vil jeg betragte mig selv som en legende. Det er mit ultimative mål at blive en legende, siger Usain Bolt. 

Jamaicaneren blev den første løber siden amerikanske Carl Lewis til at genvinde OL-guld i 100 meter-løbet, da han sejrede i tiden 9,63 sekunder, fem hundreddele fra Bolts egen verdensrekord. 

Ingen løber har endnu genvundet OL-titlen i 200 meter-løbet. 

Usain Bolt mener, at det er større for ham at genvinde 100-meter titlen, end da han vandt distancen for første gang ved legene i Beijing for fire år siden. 

- Ja, det betyder meget mere.  - Mange mennesker tvivlede på mig og sagde, at jeg ikke ville vinde. Derfor var det en bedre følelse at komme først over stregen og vise, at jeg stadig er den bedste, siger han. 

Usain Bolt fik med sejren ved OL samtidig revanche for blamagen ved sidste års VM i Daegu i Sydkorea. Her blev han diskvalificeret for at tyvstarte i 100 meter-finalen. 

- Det, der skete i Daegu, har været oppe i mit hoved en gang imellem. Men da jeg hørte mit navn blive råbt op før løbet i aften, gik det væk. Jeg tænkte; nu er det nu, siger Usain Bolt.

Hans landsmand, verdensmesteren Yohan Blake, vandt OL-sølv i London i 9,75 sekunder.

Bronzen gik til OL-guldvinderen fra 2004, Justin Gatlin. 

Amerikaneren, som tidligere har afsonet en lang karantæne for doping, løb i 9,79 sekunder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar