torsdag den 20. september 2012

Thorning i eksklusivt interview: Det er hårdt, når det bliver personligt

Helle Thorning-Schmidt (S) har haft sit nuværende job i et år. 
Selv siger hun om det at være statsminister, at to dage ikke ens. At der skal tages hurtige, vigtige beslutninger. Og at ansvaret i sidste ende lander hos hende.
Helle Thorning-Schmidt væltede VK-regeringen efter 10 års blåt flertal og blev Danmarks første kvindelige statsminister. Men posten som leder af landet er ikke kun en dans på roser.
Den personlige kritik
I et eksklusivt interview med DR's Ask Rostrup fortæller Helle Thorning-Schmidt, hvad der er sværest ved at være statsminister.
- Der er altid kritik. Jeg har det fint med politisk kritik, for det hører med til jobbet. Men jeg synes også, at det har været meget personligt her på det sidste. Det er tungt, synes jeg. Ikke bare for mig, men også for min familie, siger Helle Thorning-Schmidt.
Er det det værste?
- Ja, det tror jeg egentlig. Der siges mange ting, som ikke passer. Og det er svært at forsvare sig imod. Det er nok der, hvor jeg bliver mest frustreret og også til tider ked af det. Med politisk funderet kritik kan man slå fra sig ved at gå ud og slås og være en del af krigen. Men det, der foregår omkring privatpersonen og familien, kan man ikke forsvare sig imod, siger Helle Thorning-Schmidt.
Galgenhumor som skjold
Hvordan håndterer du det? Både dig selv og familien?
- Over årene har det vist sig, at noget af det, som vi er gode til, er at få lagt distance og grine af tingene - altså at have sådan en vis galgenhumor i vores hverdag, det gælder også i det almindelige arbejde. Man skal have en bred ryg og en god humor. Og et godt helbred for at klare sig i dansk politik, siger Helle Thorning-Schmidt.
Du kan se meget mere med statsminister Helle Thorning-Schmidt i denne uges afsnit af DR 1-programmet Bag Borgen, som bliver sendt i aften klokken 21.55.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar